Jongerencoaching
Kom zoals je bent, ook als alles even krom loopt.
Jong zijn is kiezen met lef
Het grootste lef zit niet in stoer doen, maar in opstaan en zeggen dat je het even niet redt. Want eerlijk is eerlijk, jong zijn in deze tijd is niet niks. Er wordt van alle kanten aan je getrokken. Je moet kiezen, presteren, nadenken over je toekomst en het liefst ook nog weten wie je bent. Ondertussen stopt je mobiel nooit echt, verhuist groepsdruk gewoon mee naar je tijdlijn en lijkt op social media iedereen zijn leven beter voor elkaar te hebben dan jij. School, thuis, vrienden en alles wat online voorbijkomt, trekken tegelijk aan je hoofd. Dan kun je zomaar de weg kwijtraken in alles wat moet, wat kan en wat anderen van je verwachten. Dat betekent niet dat je lui bent, zwak bent of je aanstelt. Het betekent dat het even te veel is. Dat je hoofd vol zit. En dat je iemand naast je nodig hebt die rustig met je meekijkt.
Bij jongerencoaching ga ik naast je staan, niet erboven. Je zit bij mij dus niet tegenover de zoveelste volwassene die wel even vertelt hoe jij je leven moet doen. Samen kijken we wat er speelt, waar je in vastloopt en welke stap jou helpt om weer verder te komen. Soms begint dat gewoon met je hart luchten, je gedachten op een rij zetten en hardop zeggen wat je al te lang voor jezelf hebt gehouden. We zoeken uit wat van jou is en wat je meesleept van school, thuis, vrienden of online gedoe. Ik help je beter voelen wat jij wilt, ontdekken wat je kunt en op tijd merken wanneer je grens bereikt is. Ik neem het niet van je over, want jij blijft aan het roer. Maar ik luister, vraag door, stimuleer en help je stap voor stap om weer je eigen weg te vinden.
Vastzitten zonder gezicht
Jong vastlopen gebeurt veel vaker dan je denkt. Alleen zie je het niet altijd aan de buitenkant. Ik noem dat weleens vastzitten zonder gezicht. Je kunt boos worden om niks, slecht slapen, nergens zin in hebben of doen alsof alles wel gaat, terwijl je hoofd ondertussen gewoon doordraait. School, thuis, vrienden, groepsdruk, social media, je mobiel, internet, pesten, verlies, jezelf steeds vergelijken met anderen, overal iets van moeten vinden en tegelijk nog moeten uitzoeken wie je zelf bent. Dat is nogal wat. Dan kun je jezelf onderweg best een beetje kwijtraken. Niet omdat je raar bent. Niet omdat je lui bent. Niet omdat je je aanstelt. Maar omdat het gewoon even te veel is.
Bij mij hoef jij niet helemaal te kloppen. Rommelig en dwars mag ook. Je hoeft niet eerst een keurig verhaal klaar te hebben en je hoeft ook niet precies te weten wat er aan de hand is. Je mag komen zoals je bent. Stil, boos, druk, onzeker, krom, anders, dichtgeklapt of met een hoofd vol herrie. Ik ga naast je zitten, niet boven je staan. Samen kijken we wat er speelt, waar je vastloopt en wat jou helpt om weer een stap verder te komen. Jij blijft zelf aan het roer, maar je hoeft het niet allemaal alleen uit te zoeken. Soms begint het gewoon met praten. Even je hart luchten. Even iemand die luistert zonder meteen te oordelen. Van daaruit zoeken we samen hoe jij weer meer grip krijgt op jezelf, je keuzes en de weg die bij jou past.
NieuwsBlog over pubers in jouw taal
Geen volwassenpraat. Geen opgeheven vinger. Geen lijstje met drie tips alsof je hoofd daarna weer netjes in de kast staat. In mijn NieuwsBlog over pubers lees je woorden voor wat jij vaak wel voelt, maar niet altijd hardop zegt: school dat blijft duwen, je hoofd dat doorgaat, groepsdruk, social media, thuis, vrienden en dat rare gevoel dat je niet goed kunt uitleggen, maar wel met je meedraagt. Soms scherp en herkenbaar, soms gewoon raak. Niet omdat je iets moet, maar omdat woorden soms precies zeggen wat jij nog niet kon zeggen.
Als je door de drukte heenzakt
Soms draag je veel meer met je mee dan anderen aan je zien. Je houdt je groot, lacht het weg, past je aan of zegt gewoon dat het goed gaat. Ondertussen wordt het vanbinnen steeds drukker. School, cijfers, ouders, vrienden, groepsdruk, social media, appjes, internet, vergelijken met anderen en dat rare gevoel alsof je overal iets van moet vinden. Op een gegeven moment is je hoofd gewoon vol. Je wilt wel verder, maar alles in jou trekt aan de rem. Dan ga je overleven. De een gaat keihard zijn best doen en wordt boos als het niet lukt. De ander stelt alles uit, klapt dicht, wordt stil of trekt zich terug van iedereen. Niet omdat je niks wilt. Maar omdat je even niet meer weet waar je moet beginnen.
Als we praten, halen we eerst de druk van de ketel. Ik luister niet alleen naar wat je zegt, maar ook naar wat eronder zit. Waar slik je iets in? Waar maak je jezelf groter dan je je voelt? Waar doe je stoer, terwijl je eigenlijk moe bent van alles? Samen halen we uit elkaar wat van jou is en wat je meesleept van school, thuis, vrienden of online gedoe. Ik help je woorden geven aan wat rommelig voelt, zodat je beter snapt waarom je vastloopt. Daarna maken we het kleiner. Geen groot levensplan, geen preek, geen lijst met alles wat anders moet. Gewoon kijken wat vandaag helpt, welke keuze haalbaar is en hoe jij weer een beetje lucht krijgt in je hoofd.
Als je je kind niet meer goed bereikt
Als ouder wil je niets liever dan dat je kind gelukkig is en goed in zijn vel zit. Maar in deze tijd kan het verdraaid lastig zijn om nog echt te zien wat er vanbinnen gebeurt. Je merkt dat er iets schuurt, alleen weet je niet precies waar je moet beginnen met helpen. De sfeer in huis verandert soms ongemerkt. Er wordt minder gepraat, er valt een ijzige stilte of de bom barst juist om iets heel kleins. Je puber trekt zich vaker terug op de eigen kamer, de deur gaat dicht en jij blijft achter met dat machteloze gevoel: ik kom er niet meer bij. Dat kan ontzettend pijn doen. Juist daarom wil ik je zeggen: je hoeft dit als ouder niet allemaal alleen te dragen.
Je bent zelf ook jong geweest. Als je eerlijk in de spiegel kijkt, herken je nog iets van die leeftijd. De onzekerheid, de schaamte, het zoeken naar wie je bent, het grote doen terwijl je je vanbinnen klein voelt. Alleen groeit je kind op in een wereld die niet meer lijkt op die van twintig of dertig jaar geleden. Schooldruk, social media, smartphones, groepsdruk, perfecte plaatjes, appjes die altijd doorgaan en een hoofd dat nergens meer echt stil wordt. Voor veel jongeren staat de wereld simpelweg nooit uit. Dan is terugtrekken niet altijd onwil. Kortaf reageren is niet altijd brutaliteit. Nergens zin in hebben is niet altijd luiheid. Soms is het overprikkeling, spanning of niet meer weten hoe je moet uitleggen wat er vanbinnen gebeurt.
Jongerencoaching inschakelen is geen falen als ouder. Voor mij is het juist een liefdevolle stap: je ziet dat je kind ergens mee worstelt en je wilt niet wachten tot het verder vastloopt. Soms praat een jongere makkelijker met iemand die niet vader of moeder is. Niet omdat jij iets verkeerd doet, maar omdat sommige dingen thuis te dichtbij zijn. In mijn gesprekken krijgt je kind ruimte om eerlijk te zeggen wat er speelt, zonder meteen bang te zijn om jou teleur te stellen of pijn te doen. Ik ga zorgvuldig om met vertrouwen en privacy, want je kind moet zich veilig voelen om open te praten. Tegelijk hoef jij als ouder niet buitengesloten te worden. Waar het kan en helpend is, kijk ik mee hoe er thuis weer meer rust, contact en lucht kan komen. Niet met grote opvoedpreken, maar stap voor stap, zodat je kind zich minder alleen voelt en jullie elkaar weer makkelijker kunnen vinden.
Kennismaken zonder wachtlijst
Vaak zie ik dat jongeren te lang wachten voordat ze een eerste gesprek plannen. Je blijft doorgaan, schuift het voor je uit of denkt dat het eerst nog erger moet worden voordat je hulp mag vragen. Maar je hoeft niet helemaal vast te lopen op school, thuis, met vrienden, in je hoofd of in alles wat er op je afkomt. Soms zijn een paar gesprekken al genoeg om weer helderheid, rust en nieuwe richting te krijgen. Ik ben Freek en al meer dan 30 jaar praat ik met mensen, één-op-één. Ook met jongeren die vastlopen, dichtklappen, boos worden, nergens zin in hebben of gewoon niet goed weten waar ze moeten beginnen. Niet met een standaardpraatje of een etiket, maar in een echt gesprek waarin ik luister, doorvraag en samen met jou kijk wat er speelt. In het eerste gesprek gaat het vooral om of jij je op je gemak voelt, of er vertrouwen ontstaat en of de klik er is.
Ik weet dat de stap om contact op te nemen niet altijd makkelijk is. Zeker niet als je al een tijd rondloopt met iets wat je dwarszit, terwijl je zelf niet precies weet hoe je het moet uitleggen. Daarom is het eerste kennismakingsgesprek gratis en zonder verplichtingen. Mijn tarief stem ik af op het inkomen, zodat geld geen drempel hoeft te zijn. We kunnen elkaar online spreken, zodat afstand wegvalt, je geen reistijd hebt en je vanuit je eigen vertrouwde omgeving praat. Spreek je liever op locatie af, dan ben je welkom in mijn praktijkruimte in Drachten. Heb je vooraf nog een vraag of wil je eerst iets voorleggen? Gebruik dan gerust de WhatsApp-knop. Vul hieronder het formulier in en ik neem binnen 24 uur contact met je op. Samen leggen we de eerste afspraak vast, overdag of ’s avonds en altijd binnen twee weken.
